1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה

  • חורף
  • אביב
  • קיץ
  • סתיו
  • ינואר
  • פברואר
  • מרץ
  • אפריל
  • מאי
  • יוני
  • יולי
  • אוגוסט
  • ספטמבר
  • אוקטובר
  • נובמבר
  • דצמבר
4 בינואר

קבוצה ציונית ברובע לאופולדשטאט: קפה נציונל, רחוב טאבור, 20.00 הרצאה: ד"ר נ.מ. גבלר: נסיונות ציוניים בשנים 1840 - 1841.

6 בינואר

6 בינואר אגודת "אוהבי הילד היהודיים" צנטרלקינו, רחוב טאבור, 21.30: סרט יהודי: "כנר הגטו".

אינג' יצחק שטיינדלינג והעלמה אדל לאוטמן נישאים. ידידיהם יוסף ומוריץ בלוך מברכים במודעה בעיתון.

9 בינואר

באולם האירועים של מלון קונטיננטל יתקיים ערב חגיגי למען בית התמחוי היהודי, רחוב קרומבאום 8. יופיעו בהתנדבות האמנים המעולים: פרופ' אלפרד גרונפלד, הזמרת אליז אליזה, ד"ר לאו זאמק, הגברת גרטה לב, ואחרים. לאחר מכן יתקיימו ריקודים עם תזמורת בניהולו המוזיקלי של מקס גייגר.

11 בינואר

תיאטרון רולנד הופעה של שחקנים אורחים מתיאטרון וילנה "הדיבוק" אגדה מומחזת בשלוש מערבות מאת ש. אנ-סקי.

13 בינואר

שלמה אברהמוביץ ורעייתו שמחים לבשר על הולדת בן בריא וחזק.

עליית מחירי הפחם.

20 בינואר

מצעד צבאי והפגנה של אנטישמים לפני בית העירייה. 20,000 משתתפים. מחאה נגד אנשיטמיות חבויה. אנו זקוקים לאנטישמיות פעילה. קריאה לשינויים בחוק, ל"נומרוס קלאוזוס" באוניברסיטאות, ונגד שופטים ופקידים יהודים.

23 בינואר

נפתחה מחדש לאחר שיפוץ יסודי! מסעדת צנטרל, רחוב טאבור, גראנד קפה (על יד קולנוע צנטרל). מטבח וינאי מעודן, מטבח רומני מיוחד. כשר. תבשילים צלויים, גריל, ומגוון מאכלים רומנים. אולם אוכל גדול ובו 800 מקומות וחדרים קטנים לחתונות, אירועים, מסיבות ריקודים, וכו'. הבעלים: ו. שפריצר.

24 בינואר

אבל על מות מקס נורדאו בפריז

25 בינואר

במקום הזמנות! הח"מ מתכבד להזמין קרובים, ידידים ועמיתים פוליטיים לחגיגת בר מצווה של בנו גדעון, שתערך ביום א', 27 בינואר בשעה 9.00 בבוקר בבית הכנסת בלאופולדשטאט, טמפלגאסה. וינה, שבט תרפ"ג, ינואר 1923. אדמברגרגאסה 12/16. אלפרד מאי.

27 בינואר

הצעת נישואין. דוקטור צעיר, בוגר האקדמיה לייצוא, מומחה לעברית, נאה מאד, מעוניין בבחורה עם מוהר הולם, למטרות נישואין. נא לשלוח הצעה תחת הכותרת "חוש ליופי" לכתובת העיתון.

4 בפברואר

מהומה בעת הרצאה "ליקויים בתשוקות מיניות", של הפתולוג הברלינאי הנודע ד"ר מגנוס הירשפלד באולם הקונצרטים הגדול: "מחזות איומים דמויי פניקה, בשל ההתקפה הפושעת של סטודנטים נציונל סוציאליסטים על ציבור של אלפים. הם השתמשו ביריות, פצצות סירחון, אלות גומי וסכינים שלופים, לעורר בהלה, שבקלות יכלה להוביל לתוצאות מחרידות. גם הנשים ספגו מנחת זרועם של ה"גיבורים", אשר נמלטו לפני שהגיעה המשטרה".

7 בפברואר

העלאת שכר הלימוד בבתי ספר ובאוניברסיטאות

11 בפברואר

מועדון הזמרה היהודי של וינה. מחר, 11 בפברואר, פגישה שנייה בחדרי תיאטרון PAN, וינה, רימרגאסה 11. בהשתתפות: הגב' שנאבל-הופליש, הגב' פריצל בוכלר, העלמה קראוס, מר אנגזילד, פרופ' שרפברג, חזן ראשי מרגוליס, פרופ' נדרגה, פרידריך בקר. מתחילים בשעה 19.00 . כרטיסים במקום.

17 בפברואר

אי שקט פוליטי: שני מלוכנים נורו מחשמלית נוסעת, אחרי פגישה בהיצינג. הפועלים היו בדרכם הביתה. פועל אחד נהרג, ושניים נפצעו קשה. ד"ר אוטו באואר נתן הצהרה

18 בפברואר

אזכרה לא.ד. גורדון. לזכרו מקיימת ה"התאחדות" פעילות ביום א', 18 בפברואר, בשעה 18.00, במקום מפגש, גלוקנגאסה 30.

21 בפברואר

מועדון ספורט "הכח" וינה. היום, יום ד', 21 בפברואר 1923, בשעה 21.00. ייערך נשף מפואר בסופיאנזלה, עם תזמורת גנגלברגר. נשים בלבוש ערב, תחפושות חובה. גברים: מקטורן ערב, ללא תחפושות. כרטיסים שיישארו יימכרו במקום.

המכללה לטכנולוגיה מתקדמת מחליטה להגביל את מספר הסטודנטים הזרים ל- 10 אחוזים, צעד שמכוון נגד סטודנטים יהודים מהונגריה ומפולין, ושמטרתו גם לחלק את היהודים ל"אוסטיודן" (יהודים ממזרח אירופה) לבין יהודים ממערב אירופה. חלקם של סטודנטים יהודים לא יעלה על 10 אחוזים בכל מקצוע.

25 בפברואר

אזכרה למקס נורדאו, של הארגון הציוני של סטודנטים לשעבר והארגון האקדמי הפדרלי. יום א', 25 בפברואר 1923, 9.30 באולם האירועים של מלון קונטיננטל, רחוב טאבור 4. בתכנית: רביעיית כלי נשיפה מהאופרה, החזן הראשי מרגוליס עם מקהלה, רקוויאם מאת זולצר, נאום מספד מפי ד"ר דזידר פרידמן, נשיא הועדה הפדרלית הציונית, רודולף צייזל מתיאטרון ריימונד יקרא מכתבי נורדאו. כרטיסים ברחוב טאבור 20 א'.

28 בפברואר

הארגון האקדמי של רופאים יהודים. רחוב וורינגר 18

1 במרץ

ארגון "יהודה הלוי" הערב, 20.30, בגן מלון קונטיננטל. הרצאה: ד"ר לאופולד פלשקס: "מצב היהודים באוסטריה".

3 במרץ

אסיפה יהודית גדולה בבית העם, בבית העירייה החדש. "נגד התסיסה האנטישמית! חובה לחלוק כבוד ולהשתתף!" ביוזמת מועדון הנציגים היהודים במועצת העיר והקהילה היהודית. פתיחה: נציג הקהילה ד"ר איזידור שליט. נאומים: חבר מועצת העיר ד"ר לאופולד פלשקס, חבר המועצה ד"ר ארליך. [האסיפה הופרעה על ידי כ- 10,000 מפגינים ופורעים נציונל סוציאליסטים. המשטרה התערבה].

נשף פורים בתיאטרון הפופולרי החופשי היהודי, שבת, 3 במרץ 1923, באולם האירועים של מלון קונטיננטל, רחוב טאבור 4, 20.00.

5 במרץ

"צעירי מזרחי" (תנועת נוער דתית), וינה, רחוב פראטר 43/11, יום שני, 5 במרץ, 19.00, באולם האירועים של מלון פוסט. וינה, פליישמרקט 24. חגיגת פורים גדולה. בתכנית: שירי עם יהודים: החזן הראשי אלתר; רסיטל לכינור מר רסלר (אופרה), רסיטלים מר ש. שווגר, מר סגל, שני מערכונים הומוריסטיים (בבימויו של מר זילברשטיין), פרמיירה "" מאת פרץ, מופע הומור: בלגור (תיאטרון פטרסבורג) ואחרים.

6 במרץ

על המכללה לטכנולוגיה מתקדמת ציירו בגיר צלב קרס וכתבו "הלאה הפרזיטים!"

7 במרץ

מפקד אוכלוסין. יש להצהיר, מלבד השפה הראשונה, גם על שייכות אתנית ועל הגזע.

איגוד הורים "מנורה", רחוב מריהילפרס 99, מלון פאלאס. הערב, באולם האירועים של איגוד המסחר, וינה, יוהאנסגאסה 4 "נשף תחפושות בבל" השתוללות בבלית, תחרות יופי (שלושה פרסים יקרי ערך), תחרות תחפושות, השלכת כדורי שלג, מגדת עתידות אוריינטלית. בשעה 21.00

10 במרץ

דיון יהודי במועצת העיר וינה. חברי המועצה, היהודים לאומים, ד"ר פלשקס וד"ר ארליך מבקרים את גישת הממשלה כלפי ההתנכלות ליהודי וינה. הצ'כים והסוציאל דמוקרטים מביעים הסכמה, הנוצרים הסוציאליסטים והנציונליסטים הגרמנים מביעים התנגדות.

יעקב ווסרמן חוגג יום הולדת 50.

11 במרץ

"דר מונטג" וה"ספורט מונטג" מארגנים לקוראים מופע באולם ברונכר עם ש. ברייברט ומופע תיאטרון עשיר ומגוון. ברייטברט שיפר את ביצועיו! הוא לא מכופף ברזל שטוח, אלא סורג ברזל מלבני, לצורת ספירלה! הוא מרים להקה שלמה של עשרה נגנים על גשר כבד! הוא קורע שלשלאות חזקות! הכרטיסים יחולקו חינם לקוראי "דר מונטג ו"ספורט מונטג". תנאי המכירה יפורסמו בגליון הבא של "מונטג".

14 במרץ

במקום הזמנות! מיצי קלמר וברנהרד קלמר נישאים.

15 במרץ

נציגי כל המפלגות היהודיות בווינה מגנים פה אחד את ביטוייה הקיצוניים של התנועה האנטי יהודית בווינה ובאוסטריה. " כבוד האוכלוסייה היהודית מושפל בכרזות הסתה, עלונים וכינוסים, אשר זורעים שנאה ותסיסה ואלימות, ומכפישים את הדת היהודית בצורה שקרית ומעוותת." בחסות: הקהילה היהודית, המפלגה הציונית האוסטרית, בני ברית, איגוד יהודי אוסטריה, "כל ישראל חברים", חברי מועצת העיר היהודים הלאומים.

16 במרץ

ס.ד. חזן, חבר מועצת המנהלים וגבאי בית הכנסת של הקהילה הספרדית נפטר בווינה.

17 במרץ

ארוחת ערב חגיגית במרכז העיר. למען מוסד העיוורים "הוהווארטה" ואגודת "אוהבי הילד היהודים" בכל שבת, 16.30 באולם הגדול של מלון צרפת, שוטנרינג 8, תה של מנחה. להקת ג'ז.

הפגנה אנטישמית של סטודנטים גרמנים לאומנים במכללה למסחר. רקטור גרונצל מנסה להגן על הסטודנטים היהודים, ומותקף גם הוא.

18 - 24 במרץ

יריד המסחר הבינלאומי בווינה.

24 במרץ

למבקרים ביריד המסחר: יצואן מצליח של גרבי ניילון ושל כפפות מסקסוניה: אדולף טארלר, וינה I, קולמסרג 6.

25 במרץ

שביתת עובדי הקהילה היהודית.

הודות לתרומת קרן, בית הספר היסודי עובר למבנה משלו בקסטלצגאסה. מסיבה חגיגית עם הרב הראשי ד"ר חיות. בבית הספר 250 תלמידים ו- 20 מורים.

30 במרץ

תוספת קפה לפסח. על פי אישור שהנפיק כבוד הרב הראשי מר שמעון שרייבר מארלאו, שוב ניתן להשיג תחליף קפה כשר ובאיכות טובה מהיינריך פרנק ובניו, מפעל לתחליפי קפה בקושיצה. המפעל בהשגחה קבועה של משגיח מטעם כבוד הרב, כך שכל יהודי יכול לסמוך על כשרות המוצרים. סימני אותנטיות: (תמונה של מטחנת קפה) וחתימה זו.

31 במרץ

הפוליטיקאי הציוני ד"ר מקס שפרכר נהרג בתאונת טיפוס על הר ראקס.

תחילת אפריל

הגיליון הראשון של כתב העת הספרדי "אל מונדו ספרדי" יוצא לאור על ידי הארגון האקדמי של יהודים ספרדים בווינה.

1 באפריל

אחוות הסטודנטים "בריסיה" מודיעה על אירוסי החבר אוטו שטרן והעלמה אירנה אלטמן.

3 באפריל

ד"ר וילהלם רוזנברג, סגן נשיא הבנק האנגלו-אוסטרי, שם קץ לחייו. הוא היה ממשפחה וינאית, ונחשב לעו"ד מעולה. תמיד הדגיש את יכולת השרידה של אוסטריה אחרי ההפסד במלחמת העולם הראשונה והתווה כיווני פעולה ליציאה מהמשבר הכלכלי.

5 באפריל

הערב ב- 19.00 ערב שירים יהודיים, בניצוחו של הר שארר יתקיים באולם "שולה", ברובע השני. משתתפים: הגברות דוליצקאיה וארנקראנץ, והאדונים החזן הראשי ישראל אלתר והפסנתרן מרקו גולדין.

6 באפריל

תופרת יהודייה ששמה מארי ל., אשר נמלטה מגליציה לווינה במלחמה, נשפטת לשני חודשי מעצר, משום ששבה לעבוד בווינה אחרי שפוטרה, אף על פי שגרה בשטוקראו. (מקרה זה מעיד על מצבם הבעייתי של הפליטים שנאסר עליהם לשוב חיות ולעבוד בווינה אחרי שעזבו אותה בעבר).

אמה פרוץ, אמו של הסופר לאו פרוץ, נפטרה ממחלה במראן.

8 באפריל

המורה איזידור רוזנבק נפגע על ידי חשמלית ברחוב פראטר.

14 באפריל

פתיחת בית הקפה המשפחתי "דנמרק", וינה, רחוב פראטר 48, הערב בשעה 19.00.

16 באפריל

תחילת ההרשמה לסטודנטים מחו"ל באוניברסיטת וינה. למרות שכר הלימוד הגבוה, נרשמים רבים.

17 באפריל

הלווייתו של השחקן היינריך אייזנבאך בבית הקברות בהיצינג, בהשתתפות מספר עצום של עמיתים, ידידים והציבור הרחב. חברי כל התיאטראות נכחו. מקהלה בניצוחו של החזן הראשי שלייסר שרה מזמורי אבל מרגשים. הרב ד"ר גרונוולד נשא מספד. אחרי הטקס הונח הארון, שהיה עמוס בזרים, בעגלה מפוארת, ונסע על פני שורה אינסופית של אבלים תוך נגינת שיר הלל, אל המנוחה האחרונה. על יד הקבר הפתוח נשאו דברים הבמאי גלינגר, מנהל התיאטרון ג'נסן, נשיא ארגון התיאטרון האוסטרי שטרק. הבמאי פרנץ דיבר בשם איגוד הבמאים. (אייזנבאך היה שחקן פופולרי ונציג ז'אנר בודפשט במשחק, ביידיש. על פי ה"וינר מורגנצייטונג" יכול היה השחקן המוכשר להגיע ליותר מאשר "תיאטרון ז'רגון אשר ללא בושה מטיל רפש בכבודו של העם היהודי מדי ערב, ומכתימו בגסויות אינספור."

19 באפריל

קבוצה ציונית ברובע לאופולדשטאט" בכל יום חמישי, כינוס לא רשמי של חברי הקבוצה ואורחים. יום חמישי 19 באפריל בשעה 20.00, הרצאה בקפה פצר, רחוב פראטר. ד"ר מרתה הופמן, "האשה היהודיה בחיי הרוח הגרמניים". חגיגות לציון 50 שנים לבית החולים של הקהילה היהודית, בוורינגרגירטל.

פריצה לחנות יד שנייה של ל. קיזלשטיין בוואטגאסה. הנזק מוערך בעשרה מליון קרונות. הפושעים גנבו גם דיו, שסיפקה למשטרה עקבות. הם הודו והשיבו חלק מהשלל.

22 באפריל

מפלגת פועלים ציונית "התאחדות" מחר, יום ראשון, 22 באפריל, בשעה 19.30, באולם האירועים של מלון קונטיננטל, רחוב טאבור.

פגישה של הנוער היהודי בווינה. ד"ר נחום גולדמן ידבר על "בעיותיה של תנועת הנוער היהודית", ואחר כך יתקיים דיון. 2,000 קרונות לכרטיס.

29 באפריל

סוכן המכירות מדלת לדת יעקב יונגר מרחוב ליי 77 בווינה, הגיע לרגל עסקיו ללייסזדורף על יד שטוקראו. בעל הפונדק והקצב וינקלצאייר הציע לו עורות, והראה לו פגר חזיר. כשאמר יונגר כי אין לו צורך בו, קרא הפונדקאי לארבעה נערים "תפסו את היהודי ונהרוג אותו!" שני נערים מיהרו בסכין שלופה, אך הוא חמק. אז ציווה וינקלמאייר לכרוך חבל סביב צווארו ולתלות אותו. יונגר הצליח להימלט בהשאירו אחריו את כובעו ואת חפציו, והגיע לתחנת המשטרה המקומית. וינקלמאייר ואנשיו טענו כי היה זה מעשה קונדס, ואילו יונגר עמד על כך שנמלט בעור שיניו.

1 במאי

יוזמה של "החבר" - מקלט לפליטים באלפים. איגוד "החבר" גאה להיות בעליו של בית מחסה. תקנות "החבר": דמי חבר באיגוד הם 500 קרונות, וללא-חברים 1500 קרונות. מחיר ללילה (מזרון קש) הוא 2000 קרונות לחבר, 5000 קרונות ללא-חבר. אפשר לקחת מפתח בפגישות הערב במועדון מהמזכירות, או מגזבר בית המחסה, הוגו וייס, ציגלרגאסה 18, דלת 17 , בתנאים הבאים: הוכחת חברות בארגון יהודי ששייך לארגון התיירות היהודי והצגת קבלה לתשלום החודש האחרון. תשלום עבור בית המחסה והשהייה ללילה ודמי עירבון בסך 10,000 קרונות עבור המפתח בצירוף מילת כבוד שלא לעשות בו שימוש בלתי הולם או למסרו לצד שלישי או להכניס אנשים לא מורשים למקום. כמו כן הבטחה להתייחס למקום ולציוד בזהירות ככל האפשר ולעזוב את החדר באותו מצב כפי שהיה בכניסה. את המפתח יש להשיב בתוך 48 שעות, כנגד דמי העירבון. תשלומים לבית המחסה או לשהיית הלילה ייגבו בהמשך, או יום ביומו. על אבדן המפתח יש להודיע מייד.

3 במאי

פתיחה מחודשת של קונסטנטינהוגל - קפה ומסעדת גן, בהנהלה חדשה, פראטר, האופטאלה (תחנה אחרונה של קוי החשמלית L M H2 4). מקום נעים מאד. מאכלים חמים וקרים בכל שעות היום. בירות ויינות מעולים. מקום מפגש אלגנטי. מרפסת מחוממת, אולם אירועים מחומם לימים הקרים. הבעלים: אוטו קסירר.

4 במאי

איגוד "לוויית חן", רחוב הולנד 2, שמח להזמין את כל החברים לתפילה שיקיים החזן המפוסם אפרוייקה שלפאק מברדיצ'ב בבית התפילה ביום שישי 4 במאי, 19.00, ובשבת 5 במאי, בשנה 8.30.

6 - 11 במאי

ועידה עולמית ראשונה של נשים יהודיות. פתיחה: 6 במאי, 20.00, באולם האביר בהופבורג, בנוכחות הנשיא הפדרלי ד"ר הייניש. הוועידה תתקיים בלשכת המסחר הוינאית, 1 שוורצנברגפלאץ 16. על סדר היום: דת וחינוך הגנה לנשים ולילדות רווחת הילד ובריאות האומה ארגוני סיוע אירופיים ובינ"ל בריאות העובר שאלות בנושא הגירה יהודית שאלת ארץ ישראל והעלייה

6 במאי

בני החסות של "ארגון הנשים היהודיות" (מאמר המתאר את פעילות הארגון ומספר על גורל האנשים שנסתייעו בו).

9 במאי

אליפות "הכוח" ראפיד. רפידפלאץ, הוטלדורף, קוי חשמלית 49, 50, 51, 52. לנוסעים ברכבת פרברים, הרכבות יוצאות מתחנת רכבת מערב. רביעי, 9 במאי 1923, 17.30.

12 במאי

בריכת השחייה "דיאנה" היום הפתיחה: בריכת שחייה, ובריכה עם גלים מלאכותיים. רחצה יומית לכל המשפחה.

דיון במועצת העיר בנושא מורים יהודים בווינה.

19 במאי

ספורט "הוהווארטה" היום, שבת שבועות, 19 במאי 1923, 18.00 בדיוק ווסטהאם יונייטד - הכח (קבוצה אנגלית מקצוענית מהליגה הראשונה) לפני כן: שחקני ספסל של ראפיד נגד שחקני ספסל של "הכח" (אליפות). (המשחק הסתיים בתוצאה 1:1)

23 במאי

התיאטרון הקומי של וינה, רחוב נוסדורפר הופעה אחרונה של השחקנים האורחים: מלי פיקון יעקב קאליש שבת, 26 במאי, ראשון, 27 במאי "הנערה המתוקה" אופרטה מאת יעקב קאליש, מוזיקה מאת מלי פיקון שני, 28 במאי קונצרט פרידה מערכונים מתוך "יענקלה", "ציפקה" ורסיטל שירים וריקודים 19.30. מכירת כרטיסים מראש בבית הקומדיה, ובמשרד הכרטיסים.

31 במאי

החל מהיום מקס גייגר שב להופיע עם תזמורתו בגראנד קפה "פירסטנהוף", רחוב פראטר 25.

1 ביוני

ערך המארק הגרמני צונח, והוא פחות מהקרונה האוסטרית, שלה הערך הנמוך ביותר באירופה.

3 ביוני

האסיפה הכללית של "בית ישראל" (בית כנסת פולני) בווינה. 1. "בית ישראל" ימזג ויאחד את כל ה"אוסטיודן" (יהודי מזרח אירופה) שחיים בווינה, ויקלוט ללא הגבלה, על מנת להקים ארגון של אוסטיודן. 2. פיתוח והרחבה של פעילות בית הכנסת, גם לתחומי החברה והתרבות.

5 ביוני

הוסרה הצנזורה! רולנדבונה, רחוב פראטר 25, טל. 49-1-29. היום ובימים הבאים הופעות אורח קצרות של רקדנית העירום הפריזאית הנודעת אדורי וילאני במופע הפנטומימה "החטא האדום". המופיע יתחיל ב- 21.30

8 ביוני

הרשמה לכתות א' – ד' בבית הספר היסודי היהודי לבנים ולבנות (שפת הלימוד גרמנית), דניזגאסה 33. בכל יום שני וששי בין השעות 11.00-13.00 במשרד בית הספר. לתלמידים חסרי אמצעים יינתן פטור מלא או חלקי משכר לימוד.

10 ביוני

עשור שנים לתנועת הנוער "כחול לבן" ("בלאו-ווייס") וינה: טיול נוער לילי לבורג מדלינג, בו ישתתפו קבוצות "כחול לבן" מווינה, אצגרסדורפנד, באדן, וותיקי התנועה.

"ערב חגיגי" מאת קורט ג. ההריסות המפחידות מזדקרות באור הירח הלבן, הלפידים בחצר הטירה מטילים צללי רפאים על הקיר החשוף. מן החצר שומעים שאון קולות. "חיל החלוץ" הוא זה, העורם צביר עצים בתוך מדורה גדולה. לאט לאט מגיעות הקבוצות ומהדקות את המעגל סביב האש. לבסוף כולם יחד, גם אלה מבאדן, וגם הוותיקים. הענפים הכרותים מתחילים ללחוש, ובמהירה כל הערימה בוערת. השאון חדל. כמה אקורדים בגיטרה נשמעים ושיר רודף שיר. שירים של עוצמה ועוז, אושר ואופטימיות. ולפתע דממה. אחד מאלה שייסדו את הבונד עשר שנים קודם לכן מספר לנו על אותם ימים, ימי פעולה ומצוקה וכיצד ניצחנו בכל זאת. ושוב הגיטרה נשמעת, הכל מזדקפים כששומעים מנגינה מוכרת, ושירת הלחימה גועשת: " אני משתוקק להילחם באוייבי בשדות הרחבים"… האש כבתה, השירים דעכו. הירח עומד במערב. אנו עוזבים את הטירה ועוברים למחננו. הצעירים ישנים באוהל, והגדולים יותר – עטופים בשמיכות, תחת כיפת השמיים. לישון? הלוואי ויכולנו לישון, אולם המחזה סביבנו מרהיב. למעלה בין צמרות העצים הכוכבים, במזרח אור נהדר, במערב הירח המחוויר. בחצר הטירה סביב למדורה ישנה קבוצה. שני אנשים שומרים על האש. מאחורי הטירה שומעים קולות שירה, מפי הותיקים, אחרי זמן כה רב, שוב הם בטיול יחדיו. אחד מהם הגיע מארץ ישראל לחופשה. במהירה נמשיך במצעדנו הנמרץ לקראת היעד שקבענו מראש. במזרח עלתה השמש.

17 ביוני

עזבו את היהדות; קונובי רודולף, נולד ב- 3 במרץ 1889 בווינה, אדריכל, רחוב הוטלדורפר 55; שפילמן אילזה, נולדה ב- 4 בפברואר 1902 בווינה, פנצלגאסה 49; הימלר אירן, נולדה ב- 1 במרץ 1894 בצ'רי, גוטנברג-גאסה 9; מאייר צציליה, נולדה ב- 13 בנובמבר; פירת' פול, נולד ב- 9 במאי 1893 בווינה, פקיד, אסלינג-גאסה 16; היסלר זיגפריד, נולד ב- 23 בינואר 1878 בווינה, רחוב פורגרטן 199; וייס מרגרט, נולדה ב- 11 בפברואר 1896 בווינה, פילגרמגאסה 10; היים פריץ, נולד ב- 5 בפברואר 1893 בווינה, רחוב המבורגר 6; אלמן פריץ, נולד ב- 23 באפריל 1896 בווינה, לינקה וינציילה 14; רכניצר מוריץ, נולד ב- 25 בדצמבר 1897 בבודפשט, בורגהרדטגאסה 4; דויטש אנה, נולדה ב- 2 באפריל 1894 בפזמנסדורף, ולדמילרגאסה 16; שיק מרגרט, נולדה ב- 25 באפריל 1890 בדרניק, בריגיטה-פלאץ 23; פורשטיבר אירמה, נולדה ב- 21 במרץ 1890 בווינה, פקידה, גבלנצגאסה 17; ברנר יעקב, נולד ב- 9 בדצמבר 1854 בראבזיסון, פקיד, זייצרגאסה 3; שוויצלר אוטו, נולד ב- 31 בדצמבר 1879 בווינה, בעל מפעל, רחוב גרילפרצר 5;

19 ביוני

מאמר: "מערכת החינוך היהודי בבורגנלנד. על שבעת בתי הספר היסודיים בבורגנלנד".

21 ביוני

משכן חדש לאגודת הטיילים היהודים הצעירים ב- 2, רחוב טאבור 59. הרשמה לבנים ולבנות בגילים 10 – 16 בכל יום ד' בשעות 17.00-19.00. מועדון לילה, גם לאורחים, ביום א' בשנות 19.00-21.00.

23 ביוני

"אולם בית המשפט. פסק דין מצוין." השופט: שופט בית המשפט המחוזי העליון ד"ר פורמן. תובע: ד"ר קדצקה. סניגור: ד"ר פלשקס. נאשם: נער חלש בן 13, שפניו והתנהגותו מעידים על ציוניו המעולים בבית הספר, מורהו ונציגי בית הדין לנוער. הנער מודה שלא הסיר את כובעו בעת תהלוכת התחייה (של ישו). הוא היה בדרכו הביתה בשבת, שמע מוזיקה, ונותר עומד על יד ביתו. התהלוכה הגיעה. כיהודי דתי, לא הסיר את כובעו, והדבר הכעיס מישהו. כובעו הופל מראשו, הוא שב וחבשו, ביקש ללכת אך דרכו נחסמה. אוברקומיסר מוזברגר מאשר כי לא קיבל את הרושם שהנער התכוון להפריע למהלך הטקס הדתי. כששמע קריאות "הלאה הכובע" ביקש ממנו להסיר את הכובע, או לעזוב את המקום. הנער לא השיב ואחז בכובעו נואשות. על מנת להגן עליו, עצר אותו. התובע דרש עונש הולם. הסניגור הסביר כי הנער בא ממשפחה יהודית אורתודוכסית ודתו אוסרת עליו להתהלך בראש גלוי, ובמיוחד אם עשוי הדבר להתפרש כמחווה לדת אחרת. הנסיבות לא איפשרו לנער להסתלק ובוודאי שלא היה מודע לפגיעה שבהתנהגותו. פסק דין: חודש מאסר בפועל, ושלוש שנים מאסר על תנאי. הסניגור הגיש ערעור לביטול. לא נעלה את השאלה האם היה צורך להגיש את האישום נגד הנער. אולם כל שופט בכל בית משפט מקומי היה מביא בחשבון את חינוכו של הנער ומנסה להבין את אורח חשיבתו. אך ניכר בבירור כי שופט הנוער פורמן אינו עוסק בפסיכולוגיה כעיקרון. הוא מרשיע. אם כך, לשם מה נחוץ לנו שופט נוער בכלל?

27 ביוני

סיום העונה בבורגתיאטר, עם "אגדת חורף" מאת מולייר. ביקורות אוהדות: "אקורד הסיום של העונה בבורגתיאטר מלא וחגיגי, ומצליח להשכיח כמה מן הדיסוננסים של השנים הקודמות.

28 ביוני

חדשות בתי ספר יהודיים: תלמוד תורה מזרחי, וינה. לאור הבקשות, ייפתח תלמוד תורה "מזרחי", שכבר הוכיח השגים חינוכיים, גם בחגים. לימודים בכל יום בשעות 9.00 – 12.00. הרשמות לתלמידים חדשים במזכירות, רחוב פראטר 43, בכל יום בשעות 13.00 – 18.00 בית ספר לעברית/בית ספר יהודי, רובע 12 – 15. היום מסיבת סוף סמסטר בשעה 19.30, בהרקולשגאסה 21. יישא דברים: הרב ד"ר טאגליך. שירה: החזן הראשי מרגוליס , ועוד. הקהל מוזמן.

29 ביוני

"כיצד להגביר תנועת התיירים באוסטריה" איש עסקים יהודי מווינה שחיפש בית קיץ בפריזאך/קרינתיה, נשאל על ידי האדון שריאו, מנהל משרד המידע לתיירים, אם הוא יהודי. כשהשיב בחיוב, הסביר לו האדון שריאו כי אינו מעוניין ביהודים, באיטלקים, ובצ'כים בפריזאך. בשמעו אינפורמציה ידידותית זו, לא הייתה לסוחר הוינאי ברירה אלא להמתין לרכבת הבאה בחזרה הביתה. בשעות הספורות בהן שהה במקום, הייתה לו הזדמנות להכיר את הכנסת האורחים של בני קרינתיה. בשוק ספג קללות ואף איומים כיהודי, ועל כולם התעלה בגסות רוחו הרופא ד"ר האנס היינריכס, מנכבדי העיר פריזאך.

30 ביוני

איגוד פועלים דוברי יידיש (JILAP) ("התיאטרון היהודי", רחוב טאבור 12, מלון סטפני) ערב עם סיפורים משל שלום עליכם, ותכנית עשירה. כרטיסים: קפה "מגנט", מטילדנפלאץ, או במשרד הכרטיסים "אאידה", רחוב טאבור 8.

2 ביולי

נעצר רוצחו של קונרד קרגר, בנו של אינג' פאול קרגר, יו"ר משנה של ליגת האנטישמים וגזבר "מטה המאבק העממי האנטישמי". קרגר ורודולף נובושאט השתייכו למפלגה נציונל סוציאליסטית ולקבוצתה "אורדנווהר". נובושאט רצח את קרגר "הבוגד". המשטרה גילתה בחקירתה רשת נציונל סוציאליסטית של שתי קבוצות טרור לפחות, שהיו כפופות למינכן, אשר זממו לרצוח אישים בלתי רצויים מתוך "רשימה שחורה".

4 ביולי

דיון בפרלמנט הוביל לשערורייה אנטישמית. בעת דיון על הצעה לדחוק בממשלה להעביר חוק למען מאבק במחלות המועברות ביחסי מין, האשים הלאומן הגרמני, חבר הפרלמנט ד"ר אורשין את היהודים ממזרח אירופה בהפצת מחלות מין. הוא דרש בדיקה רפואית של כל ה"אוסטיודן" שחיים באוסטריה או נכנסים אליה. וינר מורגנצייטונג, 5 ביולי, עמוד 1: "אם הוא כבר מאשים כל אחד בהפצת מחלות מין, יאשים נא אורשין את המלחמה, שהוא וחבריו הפוליטיים מהללים כ"מרחץ פלדה" מעצים עבור העמים. את הסיפיליס העביר הצבא האוסטרו-הונגרי המהולל אל פנים הארץ, לוחמי החזית והחיילים הביאו את האורח הלא קרוי כשבאו לחופשות אל משפחותיהם. הקצינים והחיילים הדביקו במחלה הנוראה לא רק את האוכלוסייה, אלא גם את כוח העזר הנשי. האדון אורשין, שמתפאר בעברו הצבאי בבתי חולים צבאיים בעת המלחמה, יודע את תוצאות המלחמה, וכשהפנה אתמול בפרלמנט האשמה מגונה כזו, עשה זאת בניגוד לידיעותיו הרפואיות, ובניגוד למצפונו האנושי."

7 ביולי

מקומות נופש ריקים בקרינתיה: כותבים אלינו מקלאגנפורט: העתון "קרנטנר טאגספוסט" מקונן מרה על התמוטטות מקומות הנופש בקרינתיה ומטיל את האשמה על העיתונים הוינאיים הגדולים. הממשלה אשמה גם היא בכך שמקומות הנופש ריקים והעיתון דורש ממנה לפעול בתקיפות נגד העיתונים שהעזו לפרסם "מאמרי דיבה" נגד אנשי קרינתיה ההגונים ומחיריהם הגבוהים מאד. כמובן, הכל אשמים בכך שבעלי הבתים בקרינתיה יכולים לעבור בלי קושי עם הדייר הארי אל בתי הקיץ היקרים, הכל חוץ מהקרינתיים הנאמנים עצמם. הם כמובן קורבנות חסרי מזל של הרדיפה האמיתית שהכריז עליהם העתון הרע. ה"קרנטנר טאגספוסט" לא היה צריך להרחיק לכת כל כך, משום שהצבענו לא אחת על הסיבות לכך שבתי הנופש בקרינתיה ריקים. זוהי תוצאה של האנטישמיות הקולנית, שמרחיקה את הציבור היהודי שקרינתיה תלויה בו. התיירות היא אחד מנכסיה החשובים ביותר של קרינתיה. אזור כזה לא יכול להרשות לעצמו לעלוב בתיירים באשר ילכו, משום שגזעם אינו חביב על התושבים, ולהרוס את חופשתם בהטרדות אנטישמיות. אם ה"קרנטנר טאגספוסט" היקר יטרח לומר זאת לקוראיו, אזי גם בקרינתיה ישוב ויפרח ענף התיירות.

8 ביולי

עלייה לקברו של הרצל. ספורטאים ואתלטים יהודים! השנה נצעד אל קברו של הרצל ביום ראשון 8 ביולי, בשעה 9.30. השנה במיוחד תהיה זו מחווה מרשימה, חובה להשתתף! הספורטאים והמתעמלים נפגשים ב- 9.15 בצד שמאל של כיכר קארל לודוויג. על הארגונים והמחלקות לארגן להם מקומות מפגש לפני כן. 20,000 משתתפים: "מזג האוויר היטיב עם הצועדים. ההליכה המסורתית של ציוני וינה אל קבר הרצל בבית העלמין דבלינגר, לציון יום השנה לפטירתו, התקיימה ביום א', 8 ביולי. על פי בקשתו האחרונה, שלא לשאת נאומים על קברו, נהיה המצעד החרישי על פני הקבר למסורת של ממש. החגיגיות שבמצעד מותירה רושם עמוק ביותר."

13 ביולי

קרן לתמיכה בלימודי אמנויות לנשים. לרגל יום השנה ה- 25 לבית הספר הווינאי לאמנויות לנשים ולנערות, תרמה הציירת אולגה פראגר, שיזמה את ייסודו, סכום של כמה מליונים שנאספו מחובבי אמנות, לצייר א.פ. זליגמן, אשר מלמד בבית הספר. הכסף מהווה קרן על שם המורה זליגמן, והוא נאמן הקרן. מטרת הכסף, על פי שיפוטו של זליגמן, לממן את לימודיהן של נשים ונערות חסרות אמצעים ובעלות כישרון. על התורמים נמנות המשפחות מאוטנר, וייטהד, טורץ', רוטשילד, גומפרץ, ליבן, ברויאר, צירנר, מארדל-מאלדנאו, היו"ר ד"ר פורגס, פולוק-פרנג ועוד.

נפטר ד"ר אלכסנדר מרמורקש, מתומכיו של הרצל, חבר תנועת "קדימה", פעיל ציוני, ומדען במכון פסטר בפריז.

14 ביולי

מסעדת "שטרן", באדן, אנטונגאסה 13. אבאציה, "וילה פליצ'ה", כשר. מומלץ ביותר, הודות למטבח הנודע, המשובח. מובטח כי הודות להשתלמות הארוכה באבציה וכן ב"טרנצן טפליץ", שגם אורחים רמי מעלה ישבעו נחת. מומלץ ביותר גם לחתונות ומסיבות.

22 ביולי

כשחם וצמאים, רק משקה תוסס קליאו. להשיג בכל מקום! קליאווורקה, וינה, רחוב רוטנטורם 5.

אגודת "תרבות", ארגון אקדמי לסטודנטים יהודים, מברכת את העמית היינריך זילברמן, מן המייסדים, לרגל קבלת תואר דוקטור למדעים רפואיים.

26 ביולי

סטודנט נותן שיעורי םפרטיים בכל הנושאים, לתלמידי בית ספר יסודי. צרפתית, היסטוריה ודת יהודית. מחיר צנוע. הצלחה מובטחת. נא לכתוב תחת הכותרת "הצלחה 7366" אל מערכת העתון.

דרושה תופרת יהודיה צעירה, עצמאית! שכר: 100 קרונות צ'כיות, דיור וכלכלה מלאים. נא לכתוב תחת הכותרת "מנוחת השבת" למערכת העתון.

29 ביולי

בתי קפה, מסעדות ונופשי קיץ: מסעדות ציטהוף של פאול אופוצ'ינסקי רחוב מריהילפר 88 א', מטבח כשר וטעים מסעדת ברשק, גרוס שיפגאסה 3 כשר למהדרין. מסעדת בראקן המחודשת, קליינה פארגאסה 29. כשר למהדרין. מסעדת מאיירסון, רחוב טאבור 24 א', כשר למהדרין בהשגחת הרבנות בשיפשול. "וינה", רחוב אוברה דונאו 91, (על יד בית מרחץ "דיאנה"). המסעדה הכשרה הגדולה ביותר, בהשגחת "עדה ישראל". בשר ונקניקיות קרים טעימים מאד. קפה התיאטרון הוינאי (רכטסשאפן), רחוב פראטר 33. בית קפה בורגני אלגנטי. משקאות מעולים ומאכלים קרים. ישיבה נעימה במרפסת גדולה ומחודשת.

30 ביולי

אדולף זייף, מזכיר בית הכנסת הפולני בלאופולדגאסה, נפטר אתמול בנסיבות טראגיות, בגיל 65. אתמול בצהריים הייתה מתוכננת חתונה בבית הכנסת, החתן והכלה הופיעו בזמן, אולם הרב נעדר. המזכיר יצא במכונית לשטאט-טמפל, לברר האם הרב נמצא שם, כדי לשים קץ למצב המביך. אולם בדרך, בשל כל ההתרגשות, חש ברע, והגיע כמעט מחוסר הכרה. הזעיקו אמבולנס, אבל זייף נפטר משבץ לפני שהאמבולנס הגיע.

2 באוגוסט

שלושה חברי "הכח" אידה נוימן, פרנץ הלר ואלפרד וולף, נהרגו בתאונה בעת טיול מאורגן לשווייץ. אידה נוימן הייתה חברה בארגון כמעט למן היווסדו. אתלטית מוכשרת מאד, בתחילה בנבחרת השחייה, אחר בקבוצת ההוקי, ולבסוף הצטיינה בקבוצת הטיילנים. פרנץ הלר גם הוא מוותיקי הארגון, שחקן הוקי מצטיין וטייל נלהב. אלפרד וולף הצטרף ל"הכח" בשנת 1921 והשתתף בקבוצות הטיול והשחמט, נחשב לאחד משחקני השחמט הטובים בווינה והגיע לשיא הצלחתו בתחרות במספלסט בשנה שעברה.

3 באוגוסט

אגודת בית הכנסת לאופולדשטאט, "אשל אברהם". הנהלת בית הכנסת מודיעה כי הצליחה להשיג את החזן הנודע יהודה מילר, למשרת חזן ראשי. החזן מילר מתחיל בתפקידו הערב בשעה 19.00, ומזמין את כל עדת חבריו ומעריציו לאירוע החגיגי.

5 באוגוסט

בשל גורל מר, אם יהודייה ענייה ונואשת מבקשת למסור את בתה, תינוקת יפהפייה בת 5 חודשים, למשפחה מבוססת. נא לכתוב תחת הכותרת "לקבל באושר" אל מערכת העיתון.

15 באוגוסט

"כנסת גדולה" קונגרס "אגודת ישראל" ייפתח היום בצירקוז רנץ, צירקוזגאסה 44. במסיבת העיתונאים אתמול נאמר כי נרשמו 442 משתתפים. רובם - 242 - הגיעו מפולין, 45 באו מגרמניה, 21 מצ'כוסלובקיה, ו- 26 צירים מרומניה. 8 צירים הגיעו מארץ ישראל, ו- 14 מצפון אמריקה. הקונגרס יקיים הרצאות על הרעיון והדרך של הארגון, דיווחים אודות תקוותיהן של קבוצות אורתודוקסיות בארצות שונות, והתייעצויות בענייני חינוך וכלכלה. נמסר, כי זמן רב יוקדש לשאלת ארץ ישראל.

24 באוגוסט

הקבוצה הציונית של רובע לאופולדשטאט: מחר, שבת, 25 באוגוסט 1923, 19.30, במלון קונטיננטל, רחוב טאבור. על סדר היום: דיווחים על הקונגרס הציוני ה- 13 דובר: רוברט שטריקר

חדשות בתי הספר היהודיים: · בית הספר היהודי באותמרגאסה 46. הרשמה לילדים ולמבוגרים, מתחילים ומתקדמים, בכל יום בשעות 17.00 - 19.00 ובימי ראשון בשעות 10.00 - 12.00 · גן ילדים, אותמרגאסה 46. הרשמה לגן החדש, לגילים 4 - 6, לבנים ולבנות, בכל יום בשעות 17.00 - 19.00 ובימי ראשון בשעות 10.00 - 12.00 · בית הספר לרובע 12 ו- 15. נמשכים הקורסים מן השנה שעברה, וקורסים חדשים לבני נוער ולמבוגרים יתחילו בתחילת ספטמבר. הרשמה בכל יום בשעות 15.00 - 19.00 (לא בשבת) ובימי ראשון בשעות 9.00 - 12.00. הרקלוצגאסה 21/3 · גן ילדים לרובע 12 ו- 15. ילדים שהיו בגן בשנה שעברה, וחדשים, יש לרשום כעת. הרשמה בכל יום בשעות 15.00 - 19.00 (לא בשבת) ובימי ראשון בשעות 9.00 - 12.00. הרקלוצגאסה 21/3 · שיעורי עברית. איגוד בתי הספר היהודיים, גרוסה מורנגאסה 16/22. קורסים למתקדמים ולמתחילים (ילדים ומבוגרים). הרשמה בימות החול בשעות 17.00 - 19.00, בימי ראשון 11.00 - 13.99 בחדרי בית הספר היהודי.

30 באוגוסט

רשימה על הסרט "מערב ומזרח" עם מלי פיקון ויעקב קאליש. א.ג. פריד, עמוד 4f: "מה שתפס אותי בסרט במיוחד, היתה האווירה היהודית האמיתית שמתוארת בתמונה, במימיקה, במחוות ובקולות בצורה הומוגנית. אין להט מרגיז או רגשנות שטחית בהבעה. יש להדגיש זאת. המילייה שמתואר, מעביר אווירה של ממש, ולא מטרד. אפילו המוזיקה, המורכבת בעיקר ממוטיבים יהודים פופולרים, מתאימה לאווירה. ("מערב ומזרח" הוא סרט שמוקרן בווינה).

1 בספטמבר

קברט הל לינקה וייצייל 6, טל. 8300 שבת, 1 בספטמבר, בכורה של תכנית הפתיחה הסנסציונית יוסמה סלים על הפסנתר: ד"ר ראלף בנצקי קארל ראפ הקומיקאית הגרוטסקית הטובה ביותר בגרמניה מרתה יקל במופע מקורי קארל פרקש!!! קלינור ואנריק האריס גווידו גיאלדיני "הליידי ללא שמלה" מערכון עם כוכב הסרטים היינריך פיר ועוד מהתכנית הגדולה כרטיסים בכל יום בקופה ובכל משרדי הכרטיסים.

לאופולדי-ויזנטל רוטגאסה 5, טל. 62-4-30 הרמן לאופולדי פריץ ויזנטל שוב כאן! הסרט הסנסציוני מערב ומזרח מפיק: סידני מ. גולדין מלי פיקון יעקב קאליש בתפקידים הראשיים. מהיום: היימט קינו פורצלנגאסה 19 נסטרוי ביו רחוב פראטר 34 לאופולדשטאדטר פולגסקינו רוטנשטרנגאסה 7 א'

3 בספטמבר

"הכח" וינה מנצחת בלונדון 5:0 את המועדון המקצועני האנגלי ווסטהאם יונייטד. ברכות לראש השנה!

11 בספטמבר

לצעירה מארץ ישראל דרוש חדר למגורים אצל משפחה בגרינצינג. הצעות נא לשלוח לשפיגל, מלון זכזישר הוף, רחוב טאבור.

למוסד חדש ביפו דרושה נערה או אשה בלי ילדים, מיומנת בגזירה, מדידה ושאר משימות בייצור בגדי גברים ונשים. רק לפונות יהודיות שעונות על כל הדרישות ואשר מוכנות להגר לארץ ישראל מיד. נא לשלוח את ההצעות תחת הכותרת "רק פועלת חרוצה" אל מערכת העיתון.

15 בספטמבר

בית ספר יהודי למסחר לנשים: ב- 15 בספטמבר ייפתח ב"בית אליזבט ליתומי מלחמה ולהכשרה מקצועית לנשים" בית ספר למסחר לנשים, בתחומי תפירה, חייטות ורקמה. מאלצגאסה 7

24 בספטמבר

כינוס של "הכח" באולם הגדול במלון קונטיננטל. יישאו דברים: ד"ר קורנר, נשיא "הכח" ; ד"ר פלשקס, חבר מועצת העיר.

27 בספטמבר

היו שלום!! ביום ראשון, 7 באוקטובר, אעזוב את וינה לתמיד, כדי לבנות חיים חדשים בפלשתינה. עסקים דחופים מונעים ממני לומר שלום לכל ידידי הרבים, ואני מברך את כולם לשלום בדרך זו. להתראות בארץ ישראל! דוד הורוביץ טנדלמארקגאסה 11

28 בספטמבר

ה"ג'ואיש טריביון" בניו יורק שאל את הקוראים מיהו, לדעתם, היהודי החשוב ביותר בעולם. ארתור שניצלר זכה במקום ה- 12 (במקום הראשון נבחר אלברט איינשטיין). 11 בנובמבר, מכתב התשובה של שניצלר לעורך העיתון הרמן ברנשטיין: "אני מודה לך מאד על תשומת לבך ועל כי שלחת אלי את ה"ג'ואיש טריביון". לעונג הוא לי להיכלל על ידי קוראיך ברשימת "12 היהודים החשובים בעולם". ה"ג'ואיש טריביון" הוא בעיני עיתון חשוב ובעל ערך ולו מערכת מכובדת, אשר מסורה לתפקידה - לשרת את ענייני היהדות - תפקיד חשוב ביותר, בעיקר בימינו, ימים של אנטישמיות בלתי מרוסנת. שלך בנאמנות, ארתור שניצלר

30 בספטמבר

מחפש עבודה! אני בן 21, דובר גרמנית, הונגרית, אנגלית וצרפתית, צייר במקצועי, כרגע חסר עבודה, אך רוצה לעבוד. אקבל כל עבודה הגונה, משום שאינני רוצה לגווע. מכתבים לוו. ברגר, נובארגאסה 45.

5 באוקטובר

אסיפת בחירות יהודית התקיימה בקפה הלפרן, 20, גאוספלאץ 5. רוברט שטריקר היה אמור לשאת דברים, אבל האסיפה הופסקה בשל התפרעות שוטרי הסוציאל-דמוקרטים.

10 באוקטובר

הודעה הופצו שמועות, כאילו סייעתי למפלגה אנטישמית בכך שמכרתי בשר ונקניקיות עטופים בכרוזי בחירות של מפלגות אנטישמיות. אני מצהיר בזאת בפירוש כי אגיש תביעה נגד כל מי שיפיץ עלי שקר מגונה זה! גבריאל פישר מפעל חרדי לנקניקיות ובשר וינה, גרוסה שיפגאסה 11

17 באוקטובר

היום, יום רביעי, 17 באוקטובר, בשעה 18.00. דיון בחירות במועדון אדלשטיין, שפיגלגאסה 10. לחברי מועדון בלבד. יישאו דברים: חבר מועצת העיר ד"ר שוורץ הילר, חבר מועצת העיר ד"ר פולק פרנאו.

20 באוקטובר

תחילת השנה האקדמית באוניברסיטת וינה. כינוס גדול של הסטודנטים מן הימין הקיצוני באולם הגדול. נאומים על ה"נומרוס קלאוזוס" ונגד המרצים היהודים פישל (שנתמנה לדיקן רפואה) וקפלמאכר (פרופסור שלא מן המניין בפקולטה למדעי הרוח).

21 באוקטובר

בחירות לפרלמנט חלוקת המנדטים: 81 לנוצרים סוציאליסטים (19.8%+) 66 לסוציאל דמוקרטים (+ 30,1%) 12 למפלגת גרמניה הגדולה 6 ל"אנדבונדלר"

הרשימה היהודית קיבלה עלייה של 35.7 אחוזים, אך לא נכנסה לפרלמנט. היא קיבלה 24,784 קולות בווינה, ותקבל ייצוג ברבעים הבאים: מרכז העיר: 2 מנדטים לאופולדשטאט: 6 מאריהילף: 1 נויבאו: 1 יוזפשטאט: 1 אלזרגרונד: 2

23 באוקטובר

הרצאתו של ד"ר קפלמאכר, לא התקיימה, משום שנציונל סוציאליסטים צעקו "חזיר יהודי!"

אחדותה של הקהילה היהודית בווינה בסכנה. בפגישה של חברי מועצת הקהילה, דורשים נציגי אגודת ישראל עבור "עדת ישראל" אותן זכויות אוטונומיות שמהן נהנית הקהילה הספרדית, וכן חלקה משלהם בבית העלמין היהודי. אחדות ישראל, בהנהגתו של הרב מאיירסון, קוראים לאסיפת מחאה של הארגונים הקונסרבטיביים כנגד הדרישה. בין היתר הגיעו נציגים של בית ישראל, אחדות ישראל, מחזיקי הדת, לוויית חן, אמת ושלום, חסידים, בני ברית, חסד של אמת, עזרת ישראל, סעודת שבת, ידידות ואחווה, וגמילות חסד. ההחלטה שמתקבלת היא להביע מחאה עזה נגד הפרדת הקהילה, שהייתה יוזמת ה"שיפשול". האסיפה מגנה את היוזמה, ושוללת מהשיפשול, עדה זעירה של חרדים, את הזכות לייצג את החרדים של וינה. כיוון שרוב היהודים המאמינים רוצים שיתוף פעולה עם הקהילה בדרכי התורה ומגנים כוונות פרישה.

24 באוקטובר

שימו לב! חזרתי למכור חלב כשר, אחרי הפסקה בשל המלחמה. משלוחים הביתה למעוניינים. גלב, 2, פלוסגאסה 9.

28 באוקטובר

אם ובתה ועוד ששה דיירים בחדר אחד. קלרה כץ נתנה התראת פינוי לדייר שלה ישראל רייזר, שהתגורר בקיתון מרוהט, משום שנזקקה בדחיפות לחדר, שכן היא, בתה בת ה- 15 וששה דיירים מתגוררים בחדר אחד בלבד. היא עומדת להינשא ועל מנת שלא לפנות את כל הדיירים ממיטותיהם, בחרה לפנות רק אחד. היא הציגה אישור מרב על הנישואין הקרבים והחתן אישר כי ברצונות לשאת אותה רק אם יתפנה הקיתון. אין הוא חפץ לגור כאיש נשוי בחדר שבו חיים כבר שמונה בני אדם. בית המשפט המקומי לאופולדשטאט הכריז כי התראת הפינוי תקפה משום שהחתונה המתוכננת אושרה על ידי הרב ואין לצפות מזוג נשוי להצטופף בחדר עם ששה דיירים. הדייר עתר נגד הפסיקה, בהצהרה כי אם חיים בחדר שמונה אנשים, גם לתשיעי יימצא מקום. בית הדין לערעורים, בראשות השופט ד"ר גלזר לא קיבל את הטיעון ואישר את הפסיקה הראשונית.

1 בנובמבר

איגוד החוקרים, המחברים והאמנים היהודים "הרוח" בוינה, והמזכיר ד"ר צ. פ. פינקלשטיין, קוראים לציבור היהודי להרים תרומות ומזון ולסייע ל"עובדים האינטלקטואלים הסובלים בגרמניה".

5 בנובמבר

חג לאומי. חמש שנים להכרזה על רפובליקת אוסטריה.

8 בנובמבר

ד"ר ארתור רופין, חבר ההנהלה הציונית בארץ ישראל, מבקר בווינה. "הוא ינצל את ביקורו לדווח ביום המפלגה הציונית וליצור קשים עם חוגים כלכליים אשר מעוניינים להקים פרוייקטים בארץ ישראל".

14 בנובמבר

תפילת אבל בבית הכנסת בזייטנשטטנגאסה לכבודו של "לוחם הכבוד היהודי", הרב ד"ר יוסף ס. בלוך, שנפטר לפני מספר ימים.

18 בנובמבר

המאיירת גרטה וולף-קרקאואר מציגה מיצירותיה בתערוכה של אמניות אוסטריות בהאגנבונד.

טקסי זיכרון לסטודנטים יהודים שנפלו במלחמה, הסרת הלוט ממצבתו של הצעיר אלפרד ברגר (נהרג 1916), בבית הקברות בווינה, בהשתתפות כמה אחוות סטודנטים.

20 בנובמבר

סטודנטים מן הימין הקיצוני מפריעים את הסדר הציבורי במכללה לטכנולוגיה מתקדמת ובמכללה למסחר: תלמידי המכללה לחקלאות התפרצו, כשהם עונדים צלבי קרס, אל כיתותיהם של מרצים יהודים ודרשו שכל הסטודנטים היהודים יעזבו את החדר. במכללה לטכנולוגיה מתקדמת הם נקטו גם באלימות.

תערוכת זיכרון לצייר הוינאי דוד קוהן, שנפטר בשנה שעברה, בגלרייה הולביין המחודשת ברחוב פרנץ יוזף.

25 בנובמבר

צעדת מחאה גדולה של איגוד הסטודנטים היהודים, הקהילה היהודית, הארגון הציוני, ארגון יהודי אוסטריה, והאיגוד הליברלי-סוציאלי, כנגד התסיסה האנטישמית באוניברסיטאות ובמכללות אוסטריות.

2 בדצמבר

מועדון ספורט לנוער יהודי - נשף חנוכה הנשף במימון ד"ר דזידר פרידמן, למען אחינו הסובלים בגרמניה, יתקיים ב- 2 בדצמבר. אולימפיהזאלה, רוטגאסה, בשעה 20.00. חנות הפרוות אגון פיהל תרמה תרומה מיוחדת לנשף.

10-12 בדצמבר

שביתת עובדי הדואר, הטלפון והטלגרף באוסטריה. במשך שלושה ימים אוסטריה משוללת אמצעי תקשורת.

14 בדצמבר

לוחמת התנועה הפמיניסטית הנודעת, ד"ר ברונהילדה ויין, מובאת לקבורה בווינה. למדה פילוסופיה בשווייץ, בניגוד לרצון משפחתה הדתית, והתפרנסה מעבודה משרדית ומהוראה בבלגיה ובהולנד. למימון המשך לימודיה, עברה בגיל 19 לארגנטינה ועבדה שם כמה שנים, עסקה בעבודה סוציאלית, עבדה כספרנית וכפקידה. במהירה החלה לכתוב בעיתונים ובכתבי עת מדעיים בבואנוס איירס ולמרות גילה הצעיר נהייתה למרצה לפילוסופיה. ייסדה את ארגון הנשים היהודיות.

21 בדצמבר

"שוד מחוצף בלאופולדשטאט" עורך דין בן 60, העובד במשרד פרקליטים, הותקף ברחוב אובר דונאו 45 א' ונשדדו ממנו 75 מליונים קרונות.

22 בדצמבר

המחבר והציוני ד"ר פאול וייזנגרון נפטר בווינה, לאחר מחלה קשה.

23 בדצמבר

שלג כבד בווינה. הימים קצרים, עם כפור כבד ושלג רב. פינוי השלג איטי, אין חלוקת דואר והאמבולנסים תקועים.