הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
ראשי » איש » פרויד, זיגמונד (1856 – 1939)

פרויד, זיגמונד (1856 – 1939)

FREUDאבי הפסיכואנליזה. נולד ב- 6 במאי 1856 בפרייבורג, מוראביה (כיום פריבור ברפובליקה הצ'כית), בנו השלישי של יעקב פרויד, סוחר צמר, ובנה הראשון של אשתו השנייה, אמלי נתנזון. ב- 1859 עברה המשפחה ללייפציג, גרמניה, ושנה לאחר מכן התיישבה בווינה, שעתידה היתה להיות ביתו של זיגמונד פרויד במשך 78 שנים.

בשנת 1873 סיים פרויד את לימודיו בגימנזיום שפרל, והתחיל ללמוד באוניברסיטת וינה, לקראת קריירה ברפואה. באוניברסיטה יצר קשר עם ארנסט פון ברוק (1819-1892), שבאותה תקופה היה פסיכולוג ידוע. ב- 1882 התחיל פרויד לעבוד בבית החולים הכללי של וינה כסייע קליני, ומקץ שלוש שנים נתמנה למרצה בנוירופתולוגיה.

ב- 1885 נסע פרויד להשתלם בנוירופתולוגיה במרפאת סלפטרייר בפריז, אצל ז'אן-מרטין שרקו (1825-1893). המפגש עם עבודתו של שרקו והתיאוריות שלו השפיע רבות על פרויד בהמשך הקריירה, וסייע לו למקד את מחקרו בנפש, ולאו דווקא במוח, כמקור למצבים נוירוטים. זמן קצר אחרי ששב מפריז, נשא פרויד לאשה את מרתה ברניז, בת למשפחה יהודית מפורסמת שעל אבותיה נמנו היינריך היינה והרב הראשי של המבורג.

פרויד התיישב ברחוב ברג 19 בווינה, שהיה ביתו יותר מחמישים שנים, והתחיל לעבוד במשותף עם יוזף ברוייר (1842 – 1925). אחת הפציינטיות של ברוייר, ברתה פפנהיים, (אנה או., כפי שנקראה בספרות הפסיכואנליטית), מילאה תפקיד מכריע בהתפתחות שיטתו של פרויד, שיטת האסוסיאציה החפשית.

שמו יצא לתהילה עם פרסום "פשר החלומות" בשנת 1899. לימים היה זה אחד הספרים המשפיעים ביותר, לא רק בתחום הפסיכואנליזה, אלא גם בתחומים מדעיים תרבותיים ואמנותיים רבים.
לאורך קריירה עשירה, ארוכה ופורה, הרבה פרויד בפרסומים. נציין אך אחדים:
פסיכופתולוגיה של חיי יום יום (1904); בדיחות ויחסן לתת-מודע (1905); שלוש מסות על התיאוריה המינית (1905); מבוא לפסיכואנליזה (1910); מעבר לעקרון העונג (1920); אגו ואיד (1923).
פרויד גילה עניין רב גם בתחום הסוציולוגיה והפסיכולוגיה החברתית, והרבה לכתוב גם בנושאים אלה:
טוטם וטאבו (1913); הפסיכולוגיה של ההמון והאנליזה של האני (1921); עתידה של אשליה (1927); תרבות בלא נחת (1930); משה האיש ואמונת היחיד (1938).

באורח חייו לא היה פרויד יהודי, אך מעולם לא התכחש למוצאו. בראיון שנתן לגאורג סילבסטר ויארק בשנת 1926, שפורסם שנה אחר כך, הצהיר בפירוש על זהותו: "שפתי גרמנית. תרבותי והשגי הם גרמנים. החשבתי עצמי גרמני מבחינה אינטלקטואלית עד ששמתי לב להתפשטות דעות קדומות אנטישמיות בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז אני מעדיף לקרוא לעצמי יהודי."

הוא ספג הרבה התבטאויות ומעשים אנטישמיים במהלך חייו, ובעיקר אחרי עליית הנאצים לשלטון בגרמניה. הם הוקיעו את ספריו כ"ביטוי למדע יהודי" ושרפו אותם בפומבי עוד בשנת 1933. כשסופחה אוסטריה אל גרמניה הנאצית, במרץ 1938, נאלץ פרויד להימלט, ובעזרתם של ידידים התיישב באנגליה. הוא נפטר מסרטן ביום 23 בספטמבר 1939, שלושה שבועות אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה.

תערוכה זאת התאפשרה הודות לסיועה הנדיב של הקרן האוסטרית הלאומית למען נרדפי הנאצים
This exhibition was made possible by the generous support of the
Nationalfonds der Republik Österreich für Opfer des Nationalsozialismus
National Fund of the Republic of Austria for Victims of National Socialism

שינוי שפה:
  • English
  • תודות וקרדיטים
  • שלמי תודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

Accessibility Tools

  • Increase Text
  • Decrease Text
  • Grayscale
  • High Contrast
  • Negative Contrast
  • Light Background
  • Links Underline
  • Readable Font
  • איפוס