הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
ראשי » איש » בלוך, חיים (1881 – 1973)

בלוך, חיים (1881 – 1973)

נולד בנאגי בוצ'קו, הונגריה, אז באימפריה האוסטרו-הונגרית, למד שם בישיבות והוסמך לרבנות. התפרנס מעסקים ובמקביל המשיך בלימודי קבלה והלכה.

כשפרצה מלחמת העולם הראשונה (1914), פלשה רוסיה אל גליציה, ובלוך, כמו רבים אחרים, נמלט אל וינה. בשנת 1915 שירת כרב צבאי בצבא אוסטרו-הונגריה, ועשה תשעה חודשים בשוחות. הוא נפצע, שוחרר משירות פעיל והוצב במחנה שבויים בקסוט, הונגריה.

באותה תקופה כתב את ספרו "הגולם מפראג מ'לידה' ועד 'מוות'" (וינה 1919, מהדורה שניה ברלין 1920), אשר זכה להכרה בינלאומית.
משנת 1917 כתב בלוך ל"אוסטריישה ווכנשריפט" (נוסד על ידי מורו ורבו יוסף שמואל בלוך), ל"נוייס וינר ג'ורנל" ולעתונים יהודים אחרים בווינה.

בשנים 1918 – 1920 כיהן כרב קהילת לייסינג שעל ידי וינה אך כיוון שלא היתה לו אזרחות, נאלץ לעזוב. ב- 1923 ביקר בארצות הברית וחיפש מימון לפרוייקט "אוצר חיים", אנציקלופדיה לטקסטים רבניים מספרות השו"ת. ב- 1932 נתמנה לעורך משנה של ה"יארבוך" של יהודי אוסטריה, כרך 1932-1933.

עם עליית הנצאים לשלטון בגרמניה (1933) החל בלוך לכתוב נגד האנטישמיות. באותה תקופה שטרייכר ונאצים אחרים עוררו בעיתונים עלילות דם ישנות נגד יהודים, ופרסמו את "דם וארוס בכתיבה ובחיים יהודים" (וינה 1935), שגולל יריעה רחבה של האשמות אנטישמיות.

במרץ 1938, בעקבות סיפוחה של אוסטריה אל גרמניה הנאצית, בלוך נכלא ונשלח למחנה ריכוז. החומר של "אוצר חיים" הוחרם והושמד. באוגוסט 1938 שוחרר ועבר לאנגליה דרך הולנד. ב- 1939 היגר לארצות הברית והמשיך לכתוב (בגרמנית, בעברית, באנגלית וביידיש).

ב- 1963 כמעט התעוור לחלוטין. הוא ניצל את כשרונו כמספר סיפורים ואת בקיאותו בסיפורי חסידים, ותיאר באזני העולם המערבי את יהדות מזרח אירופה, וכמו כן הגן על היהודים בנחישות וברמה.

בלוך היה כותב פורה מאד, חבר בארגון המו"לים והכותבים, ב"אנשי אמת" בברונקס, ניו יורק, וב"בונים" ניו יורק. נשיא צ'כוסלובקיה יאן מסריק העניק לו תואר פרופסור.

רשימת פרסומים חלקית:

"Ahnenstolz, Biographie des Rabbi Elieser Lippman von Strelitz’ (Budapest, 1904); ‘Die Gemeinde der Chassidim’ (Berlin, 1920); ‘ Israel der Gotteskampfer’ (Berlin, 1920); ‘Hirsch Ostropoler, ein judischer Till Eulenspiegel’ and ‘Ostjudischer Humor’ (both in Berlin 1921); ‘Talmudische Weisheit, altjudische Wechselgesprache’ (Vienna, 1921), ‘Gottes Volk und seine Lehre’ (Leipzig, 1922); ‘Das Judische Amerika’ (Vienna, 1926); ‘Kabbalistische Sagen’ (Laipzig 1925); ‘Lebenserinnerungen des Kabbalisten Vital’ (Vienna, 1926). ‘Traume sind keine Schaume’ (Prague, 1929); ‘Priester der Liebe, die Welt der Chassidim’ (Zurich, 1930); ‘Der Judenhass im Spiegel der Jahrtausende’ (1935), ‘Das Geliebte Land, Sagen aus Palestina’ (Vienna and Jerusalem, 1937);
פרסומים בניו יורק:
‘Hekhal le Divre Hazal ve’Pitgameihem’ (1948); Kum-Riv et heHarim’ (1948/49); Ve Da Mah she Tashiv’ (1949); ‘Mi Natan li Meshiah Ja’akov ve Israel levozezin’ (Bronx, N.Y., 1957); ‘Masa Federbusch’ (Bronx, N.Y, 1959); Dovev Sifte Yeshenim’ (1959); His ‘Erzalungen und Legenden’ was published in Darmstadt (1966).

תערוכה זאת התאפשרה הודות לסיועה הנדיב של הקרן האוסטרית הלאומית למען נרדפי הנאצים
This exhibition was made possible by the generous support of the
Nationalfonds der Republik Österreich für Opfer des Nationalsozialismus
National Fund of the Republic of Austria for Victims of National Socialism

שינוי שפה:
  • English
  • תודות וקרדיטים
  • שלמי תודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

Accessibility Tools

  • Increase Text
  • Decrease Text
  • Grayscale
  • High Contrast
  • Negative Contrast
  • Light Background
  • Links Underline
  • Readable Font
  • איפוס