הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
ראשי » איש » באר-הופמן, ריכרד (1866 – 1945)

באר-הופמן, ריכרד (1866 – 1945)

יליד וינה, בנם של הרמן באר, עורך דין יהודי ממורביה, ואם שמתה בלדתה אותו. אומץ על ידי דודו אחי-אמו, הרמן הופמן, תעשיין מווינה, ובשנת 1884 הוסיף את שם אביו המאמץ לשמו. בצעירותו שירת בצבא האוסטרו-הונגרי בדרגת סגן.

באר-הופמן קיבל תואר דוקטור לתורת המשפט מאוניברסיטת וינה ב- 1890, אך לא עסק במקצוע. הוא ביים כמה מחזות: ב- 1928 ביים את "איפיגניה" של גתה ב"תיאטר אן דר יוזפשטאט" בווינה, בפסטיבל זלצבורג ב- 1930 וב"דויטשה תיאטר" בברלין. באותה שנה ביים גירסה שכתב לפאוסט I ו II של גתה, ב"בורגתיאטר" בווינה.
באר-הופמן הצטרף לחוג הסופרים "וינה הצעירה", ויחד עם ידידיו ארתור שניצלר, פיטר אלטנברג, פליקס דורמן, פליקס זלטן, הוגו פון הופמנשטאל ואמנים אחרים, הרבו לפקוד את קפה גרינשטאדל ולדון באמנות, בדת, ובפוליטיקה. גם עם תיאודור הרצל היה בקשרי ידידות. את סיפורו הראשון פרסם באר-הופמן בשנת 1891, ואחר כך פרסם נובלה ידועה יותר, Das Kind (1893) . שירו הידוע ביותר, "שיר ערש למרים", נכתב לבתו הבכורה מרים.

הוא הסתייג מהמוטיבים האגוצנטריים, רודפי העונג והתהילה של עמיתיו, וביקש למצוא משמעות ביהדותו. דוגמא לרגשות אלה היא הנובלה "מותו של גיאורג" ( 1900). הגיבור רודף התענוגות מפנה עורף לאורח חיים מרוכז בעצמו, מגלה מחדש את עצמו כיהודי, ומצטרף למאבק עמו למען הצדק. מחזהו הראשון של באר-הופמן "הגראף פון קרלו" (1904) ושירו "הגיל" ( 1907) משקפים את החשיבות שייחס לאחדות המסורת שקושרת את היחיד לעברו ולאבותיו. טרילוגיית המחזות "חלום יעקב" (1918), "דוד הצעיר" ( 1918) ו"תיאטרון המלך דוד" (1936), שממנה השלים רק חלק קטן, מבוססת על נושאים תנ"כיים.

במחזותיו שוטח באר-הופמן את אמונתו כי היחיד, כל אדם, חשוב רק במידה שרווחתו תורמת לרווחת האנושות באופן כללי.
לבאר-הופמן הוענקו פרסים אלה:Volks-Schillerpreis, Goethe Bund בברלין ב- 1905 ופרס ריימונד בווינה ב 1921.

ב- 1936 ביקר בארץ ישראל וכששב אל וינה מן הביקור, חידש את העבודה על הטרילוגיה.
באוגוסט 1939 נמלט מהשלטון הנאצי אל שווייץ, ושם מתה עליו אשתו פאולה. בנובמבר אותה שנה היגר לארצות הברית וחי בניו יורק עם בנותיו וחתנו, ארנסט לנס. הוא הוזמן להיות מרצה באוניברסיטאות הארוורד, ייל, קולומביה וסמית' קולג'. "שירה" שלו (1941) מכיל את כל השירים שביקש להשאיר אחריו. בשיר "פאולה" שפורסם אחרי מותו, מחווה לאשתו, יש גם כמה אלמנטים אוטוביוגרפיים, והאווירה הקודרת באוסטריה באה בו לביטוי, אווירה שהשפיעה על חייו ואישיותו.

אחרי מלחמת העולם השנייה, השיב ה"בורגתיאטר" בווינה את "חלום יעקב" לרפרטואר הקבוע. האקדמיה האמריקנית לאמנויות וכתבים העניקה פרס על שמו. גם מצד המוסדות היהודיים קיבל הערכה רבה. בחוגים היהודים נחשב באר-הופמן לסמל לכבוד יהודי, משום שבעודו באוסטריה הציב מגן דוד מעל לפתח ביתו, וסימל בכך כי גורל היהודים גורלו. קרן היסוד הנפיקה בול זיכרון על שמו, ואגודת הפרסומים היהודית הוציאה תרגום לאנגלית של "חלום יעקב". תיאטרון הבימה העלה את המחזה בעברית במוסקבה, בתל אביב ובניו יורק.

ריכרד באר-הופמן נפטר בניו יורק בשנת 1945.

תערוכה זאת התאפשרה הודות לסיועה הנדיב של הקרן האוסטרית הלאומית למען נרדפי הנאצים
This exhibition was made possible by the generous support of the
Nationalfonds der Republik Österreich für Opfer des Nationalsozialismus
National Fund of the Republic of Austria for Victims of National Socialism

שינוי שפה:
  • English
  • תודות וקרדיטים
  • שלמי תודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

Accessibility Tools

  • Increase Text
  • Decrease Text
  • Grayscale
  • High Contrast
  • Negative Contrast
  • Light Background
  • Links Underline
  • Readable Font
  • איפוס