הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
ראשי » קהילה » אייזנשטאט

אייזנשטאט

(א"ש)
באייזנשטאט הייתה קהילה יהודית עוד במאה ה- 13. הרובע המכונה "הגטו היהודי הראשון" הוקם שם, בתוך חומות העיר, במאה ה- 16, והיו בו בית תפילה, מקווה-טהרה ובית עלמין. במאה ה- 17 צורפה אייזנשטאט אל בית אסתרהאזי. צו הגירוש שהוציא הקיסר לאופולד פגע גם ביהודי אייזנשטאט ובאפריל 1671 נאלצו לעזוב זמנית. שליטי אסתרהאזי הרשו להם לשוב בחודש אוגוסט והעניקו להם קרקעות להקמת רובע חדש, "הגטו היהודי השני", על יד חוות החלב מאיירהוף, במקום שלימים נקרא אונטרברג-אייזנשטאט. ברובע החדש היו בית כנסת, ישיבה ובית עלמין. מראשיתה הייתה קהילת אייזנשטאט עצמאית ואוטונומית, בתחילה בשל פריבילגיה שקיבלה העיר מאת בית אסתרהאזי, ומ- 1848 ואילך כתוצאה מהמהפכה הבורגנית, שאחריה הייתה העיר מועצה פוליטית עצמאית ששמה אונטרברג- אייזנשטאט.
בשנת 1871 נוסדה הרשות המוניציפלית אונטרברג-אייזנשטאט (שכללה גם כמה כפרים ויישובים). היה לה ראש עיר ושופט שלום משלה. סטטוס זה נשמר עד שחבל בורגנלנד צורף לאוסטריה, בשנת 1921.
בשנת 1840 חיו באייזנשטאט 876 יהודים. ב- 1932 ירד מספרם ל- 585, ובשנת 1938 ל- 446.
לקהילה היהודית היו מוסדות משלה. בית הכנסת הראשון נוסד בשנת 1280 ונבנה מחדש ב- 1834. בית כנסת פרטי של משפחת וולף נבנה במאה ה- 17 על ידי שמשון ורטהיימר.באותה תקופה נבנו גם מקוה-טהרה ובית העלמין הישן. בית עלמין חדש נוסד במאה ה- 19, וגם בית חולים.
הקהילה היהודית הקימה את מוסדות הרווחה "ביקור חולים", "ניחום אבלים", וכן תלמוד תורה ובית ספר יסודי.
בתחילת המאה ה- 18 התבלטו באייזנשטאט כמה רבנים וגדולים בתורה: מאיר בן יצחק א"ש (אייזנ-שטאט), רב ודיין. הרב א"ש הגיע לאייזנשטאט בשנת 1717 ונודע בפסיקותיו הרבות. חיבורו הגדול הוא השו"ת "פנים מאירות". תלמידים רבים הגיעו לישיבה של אייזנשטאט בגללו. עד היום קברו בבית העלמין הישן מצויין בבירור ומושך אליו עולים לרגל בכל שנה.
הרב עקיבא אגר נולד באייזנשטאט בשנת 1761, ועזב אותה בילדותו. כשכבר היה גדול בתורה, הזמינה אותו הקהילה היהודית לשוב לעיר. במחצית השנייה של המאה ה- 19 היו באייזנשטאט רבנים חשובים, ביניהם ד"ר עזריאל הילדסהיימר (1820 – 1899), רב וראש הישיבה האורתודוכסית, ממייסדי הניאו-אורתודוכסיה ("תורה עם דרך ארץ"), שאף לשלב את ההלכה עם אתגרי החיים המודרנים. בשנת 1851 בא לאייזנשטאט. לידידו בגרמניה כתב על החיים היהודים בהונגריה: "…כאן עדיין אפשר למצוא חיים יהודים של ממש". קהילת אייזנשטאט ראתה ב"דוקטור הגרמני" ברכה, והישיבה במיוחד משכה אליה תלמידים מרחוק. בשנת 1869 הוצעה להילדסהיימר כהונת רב בברלין, שם יסד את המכללה הנודעת לרבנים, בשנת 1873.
בקרב יהודי אוסטריה, היו יהודי בורגנלנד הראשונים שנפגעו ישירות מהגירוש הנאצי. היה עליהם לעזוב את בתיהם באפריל 1938, זמן קצר אחרי סיפוחה של אוסטריה אל גרמניה הנאצית. ביולי 1938 אונטרברג אוחדה רשמית עם אייזנשטאט ובתי הרובע היהודי עברו לידיים אריות. בית הכנסת הגדול נהרס כליל. אחרי 1945 שבו לבורגנלנד מעט יהודים. כיום חיות באייזנשטאט שתי משפחות יהודיות בלבד, וכתריסר משפחות בכל חבל בורגנלנד.

כתב פריבילגיה שהעניק הנסיך פאול אסתרהאזי ליהודי אייזנשטאט
כתב פריבילגיה שהעניק הנסיך פאול אסתרהאזי ליהודי אייזנשטאט
מצבות מן המאה ה- 18 בבית העלמין היהודי באייזנשטאט
מצבות מן המאה ה- 18 בבית העלמין היהודי באייזנשטאט
הגטו היהודי, סגור ביום השבת. אייזנשטאט 1919
הגטו היהודי, סגור ביום השבת. אייזנשטאט 1919
הבימה בבית הכנסת
הבימה בבית הכנסת "ורטהיימר" באייזנשטאט שנבנה במאה ה- 19

תערוכה זאת התאפשרה הודות לסיועה הנדיב של הקרן האוסטרית הלאומית למען נרדפי הנאצים
This exhibition was made possible by the generous support of the
Nationalfonds der Republik Österreich für Opfer des Nationalsozialismus
National Fund of the Republic of Austria for Victims of National Socialism

שינוי שפה:
  • English
  • תודות וקרדיטים
  • שלמי תודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

Accessibility Tools

  • Increase Text
  • Decrease Text
  • Grayscale
  • High Contrast
  • Negative Contrast
  • Light Background
  • Links Underline
  • Readable Font
  • איפוס