הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
הקהילות היהודיות באוסטריה
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
  • ימי הביניים
    • קהילות
    • אוסטריה בימי הביניים
    • ראשית החיים היהודיים
    • המעמד המשפטי
    • רדיפות ועלילות
    • היחסים עם הגויים
    • כלכלה
      • עיסוקים ופרנסות
      • רופאים
    • חיי היום יום
      • הרחוב היהודי
      • הבית היהודי
      • לבוש
      • אוכל
      • חיי המשפחה
      • פנאי
    • נשים
      • עיסוקים ופרנסות
      • נשים משכילות
      • המעמד המשפטי
    • חיי התרבות
    • ממצאים ארכיאולוגיים
      • מצבות
      • בית הכנסת מימי הביניים בווינה
  • העידן המודרני
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • דמוגרפיה
    • היסטוריה
      • עד 1867
      • אחרי 1867
    • אנטישמיות
    • הגירה ופזורה
      • ההגירה מאוסטריה
      • פזורת יהודי אוסטריה
    • תקופת השואה
      • גירושים
  • תקופתנו
    • קהילות
    • בתי כנסת
    • ישראל
    • תפוצות
    • אוסטריה-ישראל
  • אישים ופועלם
  • תאריכון
    • תאריכון – תולדות היהודים באוסטריה
    • 1923 (תרפ"ד – תרפ"ה), שנה בחיי היהודים בווינה
  • וינה
    • וינה שלי
    • ימי הביניים
    • ראשית העת החדשה
    • התקופה המודרנית
    • תקופתנו
      • היסטוריה
      • מוסדות וארגונים
      • דמוגרפיה
      • מוסדות חינוך
      • תרבות
      • הגירה
      • אנטישמיות
      • בתי עלמין
    • דמוגרפיה והגירה
      • יהודי מזרח אירופה
      • עוני
    • בתי כנסת
      • בתי כנסת בווינה
      • בית הכנסת "שטאט-טמפל"
    • חינוך
    • תרבות
      • ספרות
      • אמנות
      • מוזיקה
      • אמנויות הבמה
      • ספורט
      • עיתונות (מאה 19 – 20)
      • עיתונות (מאה 20 – 21)
    • מוסדות וארגונים
      • רשימת ארגונים
    • נשים
    • זהות יהודית
    • הקהילה הספרדית
ראשי » וינה » תרבות » מוזיקה

מוזיקה

המוזיקה הדתית שהלחין סלומון זולצר (1804 – 1890), חזן ומוזיקאי אוסטרי, הושמעה בבתי כנסת בכל העולם המערבי ונהייתה לחלק בלתי נפרד מרפרטואר החזנות. זולצר נולד בהוהנמס (פוראלברג), הוזמן לווינה בגיל 22 לשורר כחזן בחנוכת בית הכנסת החדש בזייטנשטטנגאסה ונשאר בתפקיד במשך 55 שנים. יחד עם הרב יצחק נוח מנהיימר (1865 – 1973) היה אחראי לעיצוב מחדש של הליטורגיקה בקהילת וינה. זולצר, זמר יוצא מן הכלל ותלמידם של אמנים נודעים, ניסה לשלב בין מלודיות מסורתיות לבין עונג אסתטי. "ברצוני להשיבן לצורה הטהורה המקורית – מבחינה מוזיקלית וטקסטואלית – בצורה שתתאים לחוקי ההרמוניה". יהודים ולא-יהודים באו לזייטנשטטנגאסה לשמוע את זולצר שר משיריו הגרמניים. "אני מבין כעת לראשונה את המוזיקה של עצמי, ומהו שנותן משמעות למילות שירי." המלחין פרנץ ליסט נמנה על מעריציו. זולצר פרסם יצירות שלו ויצירות ששר בשני כרכים של "שיר ציון".
באוזני חלק מהיהודים בווינה הייתה המוזיקה של זולצר "מתבוללת" מדי ולא יהודית, אך אחרים ביטאו עוד קודם לכן את טעמם המוזיקלי בעשותם מנויים לקונצרטים של מוצרט. בשנת 1825 פנתה הקהילה היהודית אל בטהובן בבקשה להלחין קנטטה עבור חנוכת בית הכנסת באותה שנה, והוא סירב. פרנץ שוברט כתב עבור מקהלת בית הכנסת את תפילת "טוב להודות".
רבים מהשירים הווינאים (וינרלידר), שהיו קלים יותר ואהובים על מליוני וינאים, הולחנו על ידי יהודים, והושמעו במסיבות גן. נזכיר את גוסטב פיק, מחבר "פיאקרליד", את אדולפי הירש ואת אלכסנדר קרקראואר שהשווה את וינה אהובתו לגן עדן. בימי מלחמת העולם הראשונה היה על שירים מסוג זה לבטא פטריוטיות. דוגמא מובהקת היא "בחוץ, בפארק שנברונר" של פריץ גרינבאום וראלף ברנאצקי (1884 – 1957) , שמהלל את הקיסר פרנץ יוזף ומבטיח לו שהעם יתאמץ כדי ש"הג'נטלמן היקר הזקן" יוכל לישון בשקט בארמון שנברון.

גם בתחום האופרטות כיכבו יהודים. מוצאו היהודי של ריכרד שטראוס אמנם שנוי במחלוקת, אך היו גם אחרים, כמו מלחין האופרטה הבולט לאו פאל (1873 – 1925), אדמונד אייסלר (1874 – 1949), אוסקר שטראוס (1870 - 1953) וכותב הליברית ויקטור לאון – אשר שמותיהם הם חלק בלתי נפרד מהאופרטה הווינאית.

גוסטב מאהלר (1860 – 1911) בא לווינה מבוהמיה בגיל 15 כדי ללמוד באקדמיה למוזיקה, שם נתגלה כשרונו הענק על ידי מלחין האופרה קארל גולדמארק (1830 – 1915). משרתו הראשונה הייתה כמנצח בבאד האל. הוא שב לווינה לכהן במשרה קבועה בשנת 1897. בעשר שנותיו בהנהלת האופרה של וינה חולל שינויים עמוקים בהופעות ובסטנדרטים. הוא שאף למצוינות, והוכיח עצמו הן כמנהל הן כמוביל מוזיקלי. מנצחים מאסכולתו שימרו אידיאלים אלה: ארתור בודנצקי, אוטו קלמפרר וברונו ולטר. כמלחין, היה מאהלר אחרון הסימפוניסטים האוסטרים המפורסמים. "שיר האדמה" שלו והסימפוניה התשיעית רמזו על המהפכה המוזיקלית, העתידה להגיע לשיאה עם שיטת שנים-עשר הטונים של שנברג. את הקשר הראשון בין מאהלר לבין שנברג יצר אלכסנדר פון זמלינסקי, בן למשפחה יהודית ספרדית, שלימד את שנברג ואת אלמה שינדלר, לימים אשתו של מאהלר.

יצירתו המוקדמת של ארנולד שנברג (1874 – 1951) קשורה קשר הדוק לאוסטריה ולצליליה המסורתיים. בשנת 1922 החל בכתיבת הדרמה "דרך התנ"ך", שבישרה את האופרה "משה ואהרן". אחרי שחש על בשרו את האנטישמיות, במהלך חופשה בזלצבורג ואחר כך בברלין, החליט להקדיש חלק גדול מיצירתו לנושאים יהודיים. הוא פעל בחוג בווינה בו השתתפו בין היתר דוד יוזף באך, אגון וולס (1885 – 1974), ארווין שטיין, פאול ש. פיסק, היינריך יאלובץ והאנס אייסלר (1898 – 1062). גם אריך וולפגנג קונגולד (1897 – 1957), שהצלחתו הראשונה כמלחין הייתה בטריו לפסנתרים בגיל 12, רודולף רתי (1885 – 1957), וארנסט קרנק תרמו רבות למוזיקה המודרנית.

וירטואוזים יהודים במאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20: איגנץ מושקלס (1794 – 1870) שבילה חלק משנות יצירתו המכריעות בווינה, אדוארד שטויירמן, רודולף סרקין, הפסנתרן אלפרד גרינפלד, רודולף קוליש, הצ'לן דוד פופר והכנר המפורסם יוזף יואכים.

מייסד בית הספר הווינאי למוזיקולוגיה וראש החוג למוזיקולוגיה באוניברסיטת וינה בשנים 1882 – 1927 היה גואידו אדלר (1855 – 1941). חלוץ מוזיקולוגי זה המשיך בעבודה ובמחקר עד שנת 1938, שאז נאסר עליו ללמד ולפרסם. אמיל הרצקה, שהפך את "יוניברסל אדישן" לחברה מובילה, היה המו"ל העיקרי של הסגנונות המוזיקלים החדשים.

  • תרבות
  • ספרות
  • אמנות
  • מוזיקה
  • אמנויות הבמה
  • ספורט
  • עיתונות (מאה 19 - 20)
  • עיתונות (מאה 20 - 21)
אלזי אלטמן (1898 – 1982), זמרת אופרה ורקדנית בעלת שם
אלזי אלטמן (1898 – 1982), זמרת אופרה ורקדנית בעלת שם
להקת הסטודנטים של האנס רוברטס (שמו המקורי רוברט חייט), 1929
להקת הסטודנטים של האנס רוברטס (שמו המקורי רוברט חייט), 1929

תערוכה זאת התאפשרה הודות לסיועה הנדיב של הקרן האוסטרית הלאומית למען נרדפי הנאצים
This exhibition was made possible by the generous support of the
Nationalfonds der Republik Österreich für Opfer des Nationalsozialismus
National Fund of the Republic of Austria for Victims of National Socialism

שינוי שפה:
  • English
  • תודות וקרדיטים
  • שלמי תודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

Accessibility Tools

  • Increase Text
  • Decrease Text
  • Grayscale
  • High Contrast
  • Negative Contrast
  • Light Background
  • Links Underline
  • Readable Font
  • איפוס